ЗОЛОТІ ПРАВИЛА
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
1. Бути особистістю, до якої діти тягнутимуться.
2. Вчитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе. А це можливо, коли він сам любить, поважає та піклується про кожну дитину, й у стосунках з нею чесний і відвертий.
3. У вчителя не має бути "любимчиків", тоді дитина прислухатиметься до порад такого вчителя, виконуватиме його прохання, ділитиметься з ним найсокровеннішим.
4. Учитель має бути веселим, жартами підтримувати і заохочувати позитивне. Це наближає його до дітей і зберігає його серце та нерви у порядку.
5. Вчитель повинен правильно використовувати свій час, щоб поповнювати запас енергії завдяки природі, мистецтву.
6. Вчителю слід завжди бути доброзичливим. Немає в дитині нічого такого, що вимагало б жорстокості. Зло перемагають добром, любов’ю. Вчитель повинен бажати дитині лише добра, виховувати в неї добро своїми власними вчинками, і вона відповість тим самим.
7. Учителю варто читати більше наукової літератури. З такою людиною дітям завжди цікаво.
8. Завдання вчителя, як особистості: "знайди себе в собі”, підкори себе собі, оволодіти собою і допомогти дітям зробити те саме.
9. Учитель повинен володіти мистецтвом індивідуальних бесід з дитиною, вміти вислухати її, підтримати в ній вогник самоповаги.
10. Класний керівник має створити доброзичливий учнівський колектив, в якому кожна дитина пам’ятає, що поруч з нею людина, з інтересами якої треба рахуватися.
11. Педагог має бути річкою, в якій зливається гаряче серце й холодний розум, не допускати поспішних, непродуманих рішень, не залежати від настрою.
12. Вчителю слід дорожити довір’ям дитини, любити її, захищати, поважати її почуття. Тоді між учителем і дітьми складатимуться доброзичливі, щирі стосунки. Педагог повинен берегти найвище благо: людську гордість, недоторканість особистості, гідність дитини.
13. Вчителю необхідно виховувати у дітей самодисципліну, боротися з лінощами. Разом з батьками слід добиватися того, щоб дитина сама себе обслуговувала. Діти повинні розуміти, що навчання у школі – це їхня найважливіша робота.
Документація
класного керівника
Основним документом класу є класний журнал.
Класний керівник починає заповнювати його на самому початку навчального року і
веде журнал упродовж року. Всі необхідні записи він
робить самостійно, не залучаючи до заповнення журналу учнів класу.
Класний керівник повинен:
·
вивчати журнал не рідше одного разу на тиждень, спостерігаючи за
успішністю своїх вихованців;
·
завжди знати причини пропусків учнями навчальних днів і окремих
уроків;
·
завжди бути в курсі переживань і труднощів своїх вихованців;
·
тісно співпрацювати з учителями-предметниками, пояснювати й доводити до
їхнього відома всі проблеми учнів;
·
чітко й акуратно робити записи в журналі;
·
виконувати всі вимоги навчальної частини.
Підсумкові оцінки за кожний семестр або рік
заносяться класним керівником у зведену відомість. Класний керівник записує в
класному журналі імена і прізвища учнів за абеткою, заповнює розділ «Загальні
відомості про учнів», відзначає кількість уроків, пропущених учнем, і підбиває
підсумки про кількість днів і уроків, пропущених кожним учнем за семестр і
навчальний рік.
Класний керівник відповідає за стан журналу
свого класу стежить за систематичністю ведення журналу вчителями-предметниками, що
працюють у класі, аналізує успішність учнів, об'єктивність виставлення
підсумкових і семестрових оцінок, відомості про батьків.
Якщо в житті дитини та в її родині
відбулися які-небудь зміни, класний керівник зобов'язаний негайно зафіксувати
їх у своєму класному журналі (змінилася адреса, телефон, сімейна ситуація).
З допомогою класного журналу класний
керівник підбиває підсумки успішності класного колективу за навчальний
тиждень. Класний керівник повинен щотижня аналізувати успішність учнів і
повідомляти батьків про їхні навчальні результати.
Форми повідомлення можуть бути різними:
запрошення для індивідуальної бесіди, виставлення оцінок у щоденник класним
керівником, виписування ним на окремому аркуші оцінок із журналу та вклеювання
їх у щоденник учня.
Класний керівник систематично аналізує
навчальну ситуацію у своєму класі за предметами і звертає увагу
вчителів-предметників на:
-
накопичуваність оцінок;
-
об'єктивність виставлення оцінок;
-
індивідуальну роботу з дітьми, що часто хворіють;
-
індивідуальну роботу з учнями із високим рівнем навчальних
досягнень;
-
індивідуальну роботу з проблемними
учнями/
Особливу
увагу класний керівник приділяє аналізу пропусків занять учнями без поважних
причин. При цьому він звертає увагу на такі моменти:
-
періодичність пропусків занять;
-
на уроках яких учителів учень найчастіше відсутній;
-
з ким із однокласників учень пропускає уроки;
-
уроки якого типу найчастіше учень пропускає (контрольні роботи,
усне опитування тощо);
-
разом із соціальним педагогом або психологом аналізує причини
пропусків уроків та розробляє способи
впливу на такого учня.
Досвідчений класний керівник приділяє велику
увагу аналізу участі учня в заняттях з фізичної культури: вивчає участь учнів
на цьому уроці, відвідує уроки, аналізує
діяльність у ході уроку учнів, які мають проблеми зі здоров'ям.
У класному журналі класний керівник зберігає
план розміщення учнів класу за партами, яким мають керуватися
вчителі-предметники на своїх уроках.
Як працювати зі щоденниками учнів?
Правила роботи класного керівника зі щоденниками
учнів:
1. Щоденник має перевірятися класним керівником
один
раз на тиждень.
2. Учні повинні чітко знати вимоги, які висуває класний
керівник до ведення щоденника.
Щоденник учня має відображати результати
його навчальних досягнень без акцентування на особистих якостях учня.
Щоденник учня
має відображати його активність у житті класу та результативність його участі
в шкільному житті.
Записи у
щоденниках учнів, які робить класний керівник, не повинні бути однотипними й
стандартними. Адже учні, особливо на середньому етапі навчання, дуже ревно ставляться до того, що написав учитель
у щоденнику, які слова дібрав, відзначаючи їхні досягнення, чи
повторив ці слова в щоденнику іншого учня.
Говорячи про
шкільний щоденник, можна запропонувати кілька цікавих заходів, пов'язаних із
ним. У багатьох сім'ях шкільні щоденники є родинною реліквією. В архівах
багатьох сімей знаходяться щоденники кількох поколінь. У зв'язку з цим цікавою
може видатись і класна година, на яку будуть запрошені батьки учнів, дідусі та
бабусі і протягом якої прозвучать «щоденникові історії»
про значення щоденника у шкільному житті того часу коли вони були дітьми. Цікавим заходом у межах класної гуморини
може стати «Ода щоденникові». Діти вигадують афоризми на слово «щоденник»,
розповідають фантастичні історії про життя щоденника у різних власників,
створюють вірші, присвячені щоденнику, захищають проект щоденника XXI століття.
Правила роботи класного керівника зі щоденниками
учнів:
1. Щоденник має перевірятися класним керівником
один
раз на тиждень.
2. Учні повинні чітко знати вимоги, які висуває класний
керівник до ведення щоденника.
Щоденник учня має відображати результати
його навчальних досягнень без акцентування на особистих якостях учня.
Щоденник учня
має відображати його активність у житті класу та результативність його участі
в шкільному житті.
Записи у
щоденниках учнів, які робить класний керівник, не повинні бути однотипними й
стандартними. Адже учні, особливо на середньому етапі навчання, дуже ревно ставляться до того, що написав учитель
у щоденнику, які слова дібрав, відзначаючи їхні досягнення, чи
повторив ці слова в щоденнику іншого учня.
Говорячи про
шкільний щоденник, можна запропонувати кілька цікавих заходів, пов'язаних із
ним. У багатьох сім'ях шкільні щоденники є родинною реліквією. В архівах
багатьох сімей знаходяться щоденники кількох поколінь. У зв'язку з цим цікавою
може видатись і класна година, на яку будуть запрошені батьки учнів, дідусі та
бабусі і протягом якої прозвучать «щоденникові історії»
про значення щоденника у шкільному житті того часу коли вони були дітьми. Цікавим заходом у межах класної гуморини
може стати «Ода щоденникові». Діти вигадують афоризми на слово «щоденник»,
розповідають фантастичні історії про життя щоденника у різних власників,
створюють вірші, присвячені щоденнику, захищають проект щоденника XXI століття.
Поради
класному керівнику 5 класу
щодо успішної адаптації учнів
- проявляти доброзичливе ставлення, підтримку;
- реалізовувати
демократичний стиль керівництва;
- не
висувати на початку року великих вимог до дітей, пам’ятати різницю між
п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи;
- намагатись,
щоб заняття викликали в учня позитивні переживання через дуже сильно
виражене емоційне ставлення до навчального предмету в цьому віці;
- орієнтувати
дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення
перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи
подальшого їх розвитку і вдосконалення;
- допомогти
учням з низьким соціальним статусом в класному колективі відчути себе
потрібними і бажаними в класі:
- проводити
відповідні класні години для покращення неформальних відносин між дітьми з
використанням активних форм роботи;
- залучати
до позакласної роботи, групових заходів, щоб вони більше спілкувалися;
- на
позакласних заходах давати можливість проявити себе з кращої сторони;
- звертати
увагу однокласників на успіхи цих дітей у тому, що в них виходить.
Адаптація учнів 5 класу до навчання
Психологічна адаптація - це процес взаємодії особистості із середовищем, при якому
особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на
нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб. Процес взаємодії
особистості та середовища полягає в пошуку й використанні адекватних засобів і
способів задоволення основних потреб. До них належать: потреба в безпеці;
фізіологічні потреби (в їжі, сні, відпочинку тощо); потреба у прийнятті та
любові; у визнанні та повазі; у самоствердженні, самовираженні й розвитку «я».
Успішність школяра залежить від рівня сформованості загальнонавчальних
умінь і навичок. Серед
них варто особливо виділити загальномовленнєві, рівень опанування яких сприяє
культурі мовлення та слухання. Учені підрахували: 70 % того часу, коли людина
не спить, вона присвячує читанню, письму, слуханню, розмові - чотирьом основним
різновидам мовленнєвої діяльності. Мовлення - один з найважливіших показників
культури людини, її інтелекту. Розвинене мовлення є основою розумової
діяльності, воно забезпечує справжні успіхи школярів у навчанні.
У молодшому підлітковому віці у зв’язку з початком етапу статевого
дозрівання відбуваються зміни в пізнавальній сфері молодших підлітків: уповільнюється
темп їхньої діяльності; виконання певних видів робіт потребує більше часу; діти
частіше відволікаються; можуть бути роздратованими, неуважними; можуть
неадекватно реагувати на зауваження тощо. Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня навчальних
досягнень, утрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні ситуації між
однолітками та дорослими.
Нової якості у п’ятикласників
набувають стосунки з однолітками. Діти хочуть почувати себе частиною цілого колективу, жити з
ним спільним життям, бути визнані друзями. Спілкування з друзями стає
самостійною діяльністю. Вона існує, з одного боку, у вигляді вчинків підлітків
по відношенню один до одного, а з іншого - у формі осмислення вчинків однолітків
і стосунків з ними. Ця сфера життя та спілкування стає для підлітків надзвичайно важливою й
особистісно значущою: зменшується згуртованість, зростає прагнення до самовираження.
Водночас досить часто у
школярів цієї групи проявляється так зване «почуття дорослості»: діти
потребують поваги та самостійності, серйозного та довірливого ставлення до них
з боку дорослих.
Навчання у школі має бути для школяра джерелом позитивних емоцій, що
допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у
своїх силах. Важливо, щоб ці позитивні емоції пов'язувалися з процесом
навчання. Слід підкреслити, що успішній реалізації завдань сучасної школи
сприяє педагогічний досвід, світосприймання самого вчителя у співпраці з батьками.
ПАМ’ЯТКА
КЛАСНОМУ
КЕРІВНИКУ 5 КЛАСУ
- Працюйте над формуванням колективу через
різноманітні доручення, змінюючи групи.
- Розвивайте почуття колективізму через спільну
турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні,
максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах).
- Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі
(спостереження, бесіди, анкетування, доручення).
- Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість,
терплячість.
- Пам’ятайте: діти потребують ласки, ніжності,
співучасті, турботи.
- Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність.
- Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе, ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу.
ПАМ’ЯТКА ВЧИТЕЛЯМ,
ЯКІ ВИКЛАДАЮТЬ У 5-х КЛАСАХ
- Придивіться до своїх майбутніх учнів.
Познайомтеся з методикою викладання в початкових класах.
- Опрацюйте спеціальну психолого-педагогічну
літературу згідно віковим особливостям .
- Пам’ятайте: легше з першого уроку викликати до
себе довіру, любов дитини, ніж потім подолати недовіру.
- Не змінюйте різко методи роботи, використовуйте
ігровий матеріал, інструктажі, пам’ятки, алгоритми, картки-опори, зразки
виконання.
- Протягом уроку та для домашнього виконання давайте конкретні доступні завдання й
домагайтесь їх чіткого виконання.
- Щоденно перевіряйте письмові роботи учнів,
домагайтеся систематичної роботи над помилками.
- Ретельно обміркуйте заходи та прийоми розвитку
мислення, усного та писемного мовлення учнів. Розробіть відповідний
роздавальний матеріал.
- Забезпечуйте систематичне повторення.
- Уникайте перевантаження дітей.
- Відвідуйте уроки колег, які викладають у 5-х
класах.
ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ П’ЯТИКЛАСНИКІВ
- У ваших дітей
переломний період, тому будьте особливо спостережливі, уважні та
терплячі.
- У 5-у класі розширився обсяг матеріалу з основних
предметів, зросла кількість предметів, тому збільшується час підготовки до
уроків.
- Забезпечте своїм дітям вдале поєднання
відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
- Програми включають більше теоретичного матеріалу,
тому слід привчити дітей міцно завчати окремі правила з математики,
української мови, природознавства.
- Уважно стежте за рівнем виразного читання ваших
дітей. Нехай удома вони виразно читають усі тексти, що задані з різних
предметів.
- Заведіть дітей у бібліотеку, читальний зал не
силою, але привчайте до повсякденного читання художньої літератури,
просіть їх переказати прочитане.
- Стежте за порадами вчителів, записаними у
щоденниках і робочих зошитах ( уникайте критичних зауважень вчителеві
при дітях).
- Дбайте про те, щоб дитина була охайною в усьому,
включаючи бережне ставлення до підручників.
- Ніколи не поспішайте з висновками ані про дитину,
ані про вчителя - прийдіть до школи, поспілкуйтеся з учителем.
- Намагайтесь придбати для сімейної бібліотеки
різноманітні словники та додаткову літературу.
- Пам’ятайте, клас, де навчається ваша дитина, - одне
ціле трьох
колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші
будуть ці колективи, тим у кращій атмосфері буде формуватись ваша дитина.
Це залежить від кожного.
- Не забувайте: дитину не можна карати за невміння,
а терпляче вчити, підказувати, радити, допомагати, підтримувати.
- Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом:
найдієвіший засіб виховання - особистий приклад.
- Дбайте про всебічний розвиток своєї дитини.
- Умійте ставити себе на місце дитини.
- Пам’ятайте: праця, зокрема навчальна, не завдає
шкоди вихованню дитини, а бездіяльність - її перший ворог.
Змістовна, корисна, цікава сторінка. Молодець.
ВідповістиВидалитиЗмістовна, корисна, цікава сторінка. Молодець.
ВідповістиВидалити